top of page
Supermensen

Maak je plannen concreet met de Disney-strategie

Bijgewerkt op: 12 jun 2023


NLP-technieken - Disneystrategie Een van de hoofdonderdelen van NLP is modelleren, onderzoeken welke denkstrategie een persoon gebruikt bij het doen van bepaalde dingen. Het in kaart brengen van deze strategie kun je vervolgens gebruiken om iemands strategie te veranderen: anders denken, anders doen. Er zijn ook strategieën die zó goed werken dat het voor anderen nuttig kan zijn om zich deze strategie eigen te maken en te gebruiken. Robert Dilts heeft een strategie die de beroemde tekenfilm-maker Walt Disney gebruikte gemodelleerd en tot een techniek gemaakt, de Disney-strategie dus. Walt Disney stond erop dat zijn gehele team meeging in zijn gedachtengang. Bij het creatieve proces van het bedenken van iets nieuws maakte Walt Disney gebruik van drie kamers: 1. De Droomkamer Hier liet hij zijn fantasie de vrije loop, er waren geen grenzen of beperkingen, alles kon. 2. De kamer van het realisme Hier werd gekeken naar de haalbaarheid van de dromen. 3. De kamer van de innerlijke criticus Hier werden de dromen die naar een haalbare realiteit waren omgezet nog eens uiterst kritisch bekeken. Hieronder vind je de techniek. Deze techniek is vooral bruikbaar voor mensen die rondlopen met ideeën die niet van de grond komen. Hoe begin je? Stap 1. Bepaal voor welke vraag je dit proces wil doorlopen. Kies een positie -plek in de ruimte- vanaf waar je dit proces zal doorlopen. Deze positie noemen we de meta-positie. Plaats een grondanker -iets waarmee je op de grond aangeeft welke plek dit is, dit kan met een papiertje met het woord ‘meta-positie’. Veranker de meta-positie - ga op de plek staan en spreek met jezelf af dat dit de meta-positie is, zie hoe je vanaf hier alles overziet. Stap 2. Kies vanaf de meta-positie een plek voor de Dromer en doe hetzelfde voor de Realist en de Criticus. Geef ook deze plaatsen een grondanker. De Dromer, de Realist en de Criticus hebben een andere rol dan de meta-positie dus deze hoeven niet alles te overzien, deze stap kun je overslaan. Stap 3. Stap in de plek van de Dromer en ga terug naar een periode waarin je goed bezig was met visualiseren. Een periode waarin je zeer creatief was met het bedenken van plannen en het dromen over je toekomst. Veranker deze plaats - zie wat je ziet, hoor wat je hoort, voel wat je voelt, ruik wat je ruikt en proef wat je proeft als de Dromer. Geef deze plaats eventueel een kleur als dit bij je past. Als je ervaring op zijn best is stap je uit de plek van de Dromer en doe je even iets om los te komen van de Dromer; springen, een rondje draaien, nadenken over iets geks. Doe hetzelfde voor de Realist en Criticus waarbij je voor hen natuurlijk situaties passend bij hun rol kiest, een situatie waarin je doeltreffend en realistisch te werk ging voor de Realist, een situatie waarin je kritisch naar je eigen handelen keek voor de Criticus. Stap 4. Stap in de plek van de Dromer, neem diens rol aan en fantaseer erop los. Niets is te gek. Ervaar verschillende scenario’s, voeg details toe, leef je helemaal in en uit. Hoe ziet je ideale situatie eruit? Zie wat je in je droomscenario ziet en doet, hoor wat je dan hoort, ervaar wat je dan voelt. Stap uit deze positie en kom ervan los. Eventueel kun je de dingen die je hebt bedacht opschrijven. Als je dit proces onder begeleiding doet kun je vragen of de begeleider het voor je opschrijft.


Stap 5. Stap in de plek van de Realist. Bekijk vanuit deze positie de dingen die je in de positie van de Dromer hebt bedacht. Wat vindt de Realist van deze dingen? Bedenk in deze positie welke stappen nodig zijn om je droom te laten uitkomen. Wie zijn er bij betrokken? Welke effecten hebben je droom op jezelf, je leven en anderen? Welke nadelen zitten eraan? Wat moet er nog bijgeschaafd worden? Wat heb je nodig om je plannen uit te gaan voeren? Maak de ideeën van de Dromer nu zo dat ze realiseerbaar zijn. Wederom zie je wat je doet, hoor je wat je dan hoort en ervaar je wat je dan voelt. Stap uit deze positie en kom ervan los. Eventueel kun je de dingen die je hebt bedacht opschrijven. Als je dit proces onder begeleiding doet kun je vragen of de begeleider het voor je opschrijft. Stap 6. Stap in de plek van de Criticus. Bekijk vanuit deze positie de dingen die je in de positie van de Realist hebt bedacht. Hoe haalbaar zijn deze plannen echt als je er kritisch naar kijkt? Passen alle onderdelen van je plannen bij elkaar? Als je eerder hebt bedacht dat je hulp nodig hebt van anderen bij het realiseren van je plannen hoe waarschijnlijk is het dan dat deze mensen dit ook echt gaan doen? Wees zeer kritisch. Ook nu weer zie je wat je doet, hoor je wat je dan hoort en ervaar je wat je dan doet. Stap uit deze positie en kom ervan los. Eventueel kun je de dingen die je hebt bedacht opschrijven. Als je dit proces onder begeleiding doet kun je vragen of de begeleider het voor je opschrijft. Stap 7. Stap met het resultaat dat je hebt bereikt na het voorleggen van je plannen aan de Criticus weer in de positie van de Dromer. Merk hoe je plannen nu verschillen van je originele plannen in deze positie. Wat is er anders? Hoeveel wijken je nieuwe plannen af van je dromen? Mist er iets uit je dromen dat je nog graag toe wil voegen? Kom je als de Dromer tot andere inzichten? Deze kun je opnieuw toevoegen. Stap uit deze positie en kom ervan los. Eventueel kun je de dingen die je hebt bedacht opschrijven. Als je dit proces onder begeleiding doet kun je vragen of de begeleider het voor je opschrijft. Herhaal de stappen van de Dromer, de Realist en de Criticus net zolang totdat je tot een plan komt waar alle posities het mee eens zijn. Eindig op de meta-positie en bedank daar alle posities voor hun rol in dit proces - dit kun je doen door hardop of in jezelf je dank uit te speken naar alle posities. Bedank de posities een voor een. Stap uit de meta-positie, kom ervan los en ruim alle plaatsankers op.


25 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page